Underbara ungar

Lilla Nora....så lättsam hon är att lägga om man jämför med Leo!
Ca 20:30 sätter jag på henne nattblöja och pyjamas, ammar henne för sista gången och sedan lägger jag henne i vaggan och går ut. Hon ligger och "pratar" ett tag och sen somnar hon!

Helt galet.

Jag minns hur vi hade det med Leo när han var i hennes ålder. Vi bar och bar och bar, vaggade och vyssade i TIMMAR varje kväll! När han väl hade somnat så lade man ner honm ytterst försiktigt och smög ut ur rummet. Sedan brukade han vakna igen med ett gallskrik efter bara 30 minuter och så fick man börja bära och vyssa igen.
Jag fattar inte att min rygg inte gick av.

Idag hade jag inget tålamod med Leo-liten.
Han är inne i en liten trots- och nejperiod just nu. Han ber om vatten och när han får det så häller han ut det på en gång. Han säger "Äta" och när man ger honom mat så leker han bara med den och häller till slut ut den.
Han kan försöka slå på mig/Mange/Nora (eller någon annan) utan någon orsak. Han klättrar i soffan bara för att han vet att han inte får - om vi säger åt honom att gå ner så skrattar han hysteriskt och tycker det är skitkul *suck*

Dagis är perfekt för honom (och för mig!), men eftersom han fortfarande är liiite röd i ögonen så vet jag inte om dom vill ta emot honom imorrn. Ska ringa och kolla....han har ju inget "klet" i ögonen längre och vi har ju behandlat ögonen med medicin i 2 dygn.

Trots att han är en riktig liten busunge så är han alldeles underbar. Det är bara svårt att komma ihåg det just när han häller ut vatten/juice/mjölk/mat för 4:e gången i rad....  ;)

Mammas hjärta

Så här ser Leo ut när han säger lastbil (Han uttalar det "Glasch")

Söta fina Nora sover i babysittern

Hemma igen

Nu är vi tillbaka i kalla snörika Sverige igen. Det har kommit löjligt mycket snö under den gångna veckan och jag saknar redan Egyptens värme...

Resan gick över förväntan. Både Leo och Nora var hyfsat sansade under själva resandet - Nora sov sig igenom 4 timmars bilfärd, 5,5 timmars flygtid och 30 minuters bussresa ;)  Visserligen vaknade hon emellanåt för att äta, men resten av tiden bara sov hon eller låg vaken och nöjd.
Leo sov hela bilresan ner till Arlanda, sen fick han busa runt med Svante på flygplatsen och springa av sig en del överskottsenergi. Väl på planet somnade han och sov ca 1 timme, sedan vaknade han och åt lunch med Mange.
Resten av flygresan gick helt ok - Leo fick en ny bil att leka med och sedan fick han se på "Traktor Tom" på vår bärbara DVD.

Efter vi landat (vilket var lite läskigt enligt Leo, han trodde att flygplanet ramlade hela tiden) så fick vi till Leos stora förtjusning åka buss. Oj vilken fröjd! :-)

Hotellet var ok, men jag blev rätt så förbannad eftersom jag och Mange betalat 1200:- mer för vårt rum eftersom det skulle vara lite högre standard, vattenkokare, morgonrockar mm mm.
Standarden var INTE högre än på de andras ekonomi-rum, vi hade INGEN vattenkokare och INGA morgonrockar. Efter en hel del bråk från vår sida fick vi iaf vattenkokare och det var en jävla tur eftersom vi behövde ha det till både Leo och Svantes välling.

Vi badade i poolen (som tack och lov var uppvärmd), åt alldeles för mycket i restaurangen (VARFÖR serverar dom efterrätt till frukost, lunch och middag och VARFÖR envisades jag med att koncentrera mig på just efterrätten??) och solade alt vi kunde.
Vädret var toppen - varmt, men inte så varmt att barnen for illa av det.

3 dagar innan vi skulle resa hem var Leo gnälligare än vanligt och han hade väldigt mycket gult "ögongrus" i ögonvrån när han vaknade. Hmmm....
Han sa att han hade ont i örat, fick feber och mer och mer klet i ögat *suck*
Vi kunde ju inte göra så mycket åt saken där nere, så vi gav honom Ipren och lät honom sova så mycket han ville. När vi kom hem åkte vi till farbror doktorn (som var en tant) och fick medicin utskrivet för både ögoninflammation och öroninflammation. Så kan det gå.

Förresten - om någon har tips på hur man ska få i en tvååring Kåvepenin så tar vi tacksamt emot dom! Leo bara kaskadkräks :(

Här kommer lite bilder från vår lilla semester.

Jag, Nora och Leo på Arlanda flygplats.

Underbart att åka buss!

Såhär borde varje morgon vara...välling på balkongen med utsikt mot poolen

Anders och Svante i poolen. Svante simmar och dyker som en fisk!

Leo och Mange i poolen.

Till och med jag (världens största badkruka) tog ett och annat dopp

Torkar oss lite efter badet

Leo och Mange i restaurangen

Leo och morfar sitter på balkongen och kollar på bilar/bussar/folk

Svante (med horn!) och Leo badar i badkaret

Nora 2 månader och snart åker vi utomlands!

På tisdag blir Nora 8 veckor gammal och har då alltså blivit hela 2 månader.  Wow... :)
Jag tycker att det känns som om hon blir "stor" mycket snabbare än vad Leo blev, men det handlar väl om att jag den här gången inte har tid/möjlighet att bara sitta och titta på henne hela tiden. det kunde man ju göra när Leo var liten, bara titta och verkligen insupa varje sekund.

Jaja, hon har iaf storlek 62 i kläder numera och det verkar inte som att hon planerar att lugna ner sig inom tillväxten. Hon äter och äter, är vaken längre stunder nu, har mycket ögonkontakt och har man tur kan man få ett stort leende :)  Gogumman!

Leo pratar hela tiden. Jag vet att man ska vara glad över det, men ibland så står ett par öronproppar högst upp på min önskelista....
"Mamma? Mamma? Mamma gå där. Mamma, iissta hä (Mamma, sitt här). Lalla! (här måste man se till omgivningen och försöka lista ut vad han menar - Lalla betyder nämligen rally, nalle, välling och fjäril), Duss (Buss), Uuoss (Juice), Nanna (ramla), O-ute (ute), Boppa (potta)."

Hela dagarna surrar han. Verbal diarré....man blir alldeles matt!

Om 6 dagar åker vi till Egypten!  Vi får sällskap av mina föräldrar och dessutom av min bror och hans son Svante :) Mamma och pappa är ju ändå bara hemma och skräpar (pensionärer) och brorsan är hemma med Svante, så det var lika bra att dom hängde på oss ner :)
Vi blir bara borta en vecka och vi ska bo på ett All Inclusive-hotell eftersom det känns lämpligast med tanke på barnen. Vi ska bara äta, leka med Leo i poolen och äta lite till.

Nu ska jag slänga in lite bilder och sen blir det sängen för min del. Nora åt sista gången 22:00, så hon lär vakna 04:00 för påfyllning. Sen lär väl Leo vakna och vilja komma in till oss och runt 7 så lär nora vakna för andra gången.

Lilla mjuka Nora sover sött...

Mange och Leo sätter ihop snowracern
som Leo fick i julklapp av farmor och farfar :)

Dags att klippa luggen kanske?

Nora sover i vaggan

Haha, kolla in kinderna! :D

Mammas pepparkaksgubbe :)

Gott nytt år!

Nora är snart 6 veckor och hon sover nästan hela nätterna :)

Hon har en period på kvällen då hon är lite gnällig (ca 22:00 - 00:00), men sedan sover hon från ca 00:00 till 07:30 utan att äta. Vid 07:30 är det dags för amning och blöjbyte och sedan somnar hon om :)

Leo har blivit så stor! Inte fysiskt då (han ligger runt 87 cm och snart 12 kilo), men rent mentalt. Det märks att han inte är någon liten bebis längre.
Han pratar i 3-ordsmeningar ibland ("Issta mamma där" = "Mamma ska sitta där"), han tänder lampan inne i vårt sovrum och kommer dragande med mina kläder när han tycker det är dags att stiga upp.

Han är för det mesta väldigt snäll med Nora, men nog kan han försöka ge henne ett och annat tjuvnyp ibland när han tror att vi inte kommer hinna dit i tid för att stoppa honom.

Julen har alltså passerat och vi är alla väldigt nöjda. Leo fick jättemånga bilar och tåg och han älskar dom alla. Nora fick kläder och det är iaf JAG väldigt glad för :)
Jag fick ett presentkort hos Marielle och jag och Mange fick biljetter till Njurundarevyn.

Här kommer en del kort. Jag får inte skriva mer för Leo - han tycker att jag är tråkig.

Mange kom in från snöskottningen en dag
och upptäckte att resten av familjen hade somnat i soffan :)

Mammas krulltott

Leo älskar att hålla i Nora

Nora får bada

Leo leker med bilar på sitt rum